o-EXERCISE-VS-DIET-FOR-WEIGHT-LOSS-facebookVi kjenner sikkert alle til grunnregelen om at folk trenger rundt 2 000 Kcal per dag. Men det gjelder kun for deg som har en jobb hvor du sitter mye still, og det gjelder for deg som har en vekt som ligger nær det som anses som gjennomsnittlig for mennesker, nemlig 70 kilo.

Den som trener eller jobber fysisk vil ende opp med å forbrenne langt mer enn 2 000 Kcal per dag, gjerne opp mot 5 000 Kilo-kalorier. Der er det altså store forskjeller som du må ta i betraktning om du har satt deg ned for å regne kalorier, med det formål å optimere kostholdet for treningen, enten du regner for å legge på deg, eller for å kutte ned noen kilo for mye.

Så lenge man trener trenger man ikke å passe på så mye?

Vel, om man trener mye og holder seg aktiv er det ingen direkte fare å spise for mye den ene dagen, eller den andere, men om du spiser mye finnes det et par ting som du må passe på. Den viktigste er at du må passe på hvor mye kolesterol du får i deg. Det kan være lurt å se etter kraftige proteinkilder som ikke er fulle av animalsk fett på samme tid. Den andre punktet er at det er lurt å unngå for mye sukker, også under treningen. Derimot er det viktig å få i seg nok salt. Det er ikke farlig å drikke en liter brus om dagen for å holde seg selv gående, og det er ikke farlig å spise en pose potetgull, før eller etter en treningsøkt. Derimot kan det være lurt å se etter vegetabilske proteinkilder, gjerne belgfrukter, for å balansere ut animalske proteiner. Linsesuppe, bønner til egg og bacon, eller ertestuing er alle gode proteinkilder. Husk å tilsette salt for fordøyelsens skyld.