girl doing exercises of yoga on mat at home

Personlig fitness, eller trim som det også kalles på norsk, er noe som alle burde ta seg tiden til. Det øker livskvaliteten og gjør at man er gladere og mer opplagt i hverdagen. Om man ikke har anledning til å gå ut, og bare har noen minutter til rådighet hver dag, er dette ingen unnskyldning for å skorte i treningen.

Øvelser for liten sirkeltrening

Det finnes en del øvelser som man kan gjøre hjemme, på minimal plass. Der tilhører blant annet push-ups, pull-ups, og statiske sit-ups. Ved hjelp av faste rutiner kan man lage et program som trener hele kroppen over kort tid, slik at man blir sprekere og bedre i alt man ellers også liker å gjøre.

Opplegg og akselerering av sirkelen

Du kan begynne et slik opplegg, ved først å teste dine egne grenser, og ved å legge opp progresjonen deretter. Begynn forsiktig, med fem repetisjoner av hver øvelse, bytt over til neste, og hold det hele aerobt. Det betyr at du du hele tiden holder deg i bevegelse, og har raske bytter fra øvelse til øvelse.

En vanlig øvelsesgang kan for eksempel begynne med fem push-ups, fortsette med fem seler, det vil si push-ups, uten hender, hvor man ligger som en planke, og løfter overkroppen med ryggen alene, så lenge man klarer, deretter kan man ta fem sit-ups, og en lang statisk sit-up, hvor man bare holder overkroppen oppe i 45 graders vinkel, så lenge som man klarer. På slutten kan man raskt riste løs ved å hurtig jogge på stedet, for så å begynne runden på nytt. Sjekk hvor mange reps du klarer, og press deg i alle fall til å ta tre gjennomganger den første gangen. Hangups, eller pull-ups kan også integreres inn, men de krever at man har en solid barre for opptrekk som kan festes i døren, eller en solid stang som kan legges over to stolseter, for å ta opp-trekkene.