Side view close-up of a male physiotherapist examining mans back in the medical officeOm du trener fast har du sikkert hørt det tidligere, men det er verdt å gjenta det. Det finnes mange gode tips for hvordan man unngår fysisk slitasje, og for hvordan man unngår at man går lei av visse aktiviteter. Løsningen på begge utfordringene, er selvfølgelig at man varierer på det man holder på med, slik at man ikke på et eller annet tidspunkt får en bråstopp, både fysisk og mentalt.

Orientering er en god avveksling for mange idrettsfolk

Det viser seg at orientering er en god avveksling for mange idrettsfolk, som bruker idretten som et avbrekk fra vanlig trening, for å holde på med noe annet. Når det er snakk om den egne fritiden er det nemlig ikke slik at man alltid, og strengt reglementert skal holde på med det samme. Det viktigste er ofte at man har det gøy, og får slitt ut seg selv litt, slik at man sover bedre, og kan slappe av.

Forandring av løpeteknikk utgår en stor forskjell

Når det kommer til mer direkte fysisk slitasje hos løpere, finnes det en ting som man burde legge merke til. Den vanlige rullingen av foten, hvor vi lander på helen, ruller over midten av foten, og tar fraspark med tærne, er noe som hos mange iherdige løpere kan føre til slitasjeskader. Da er det lurt å teste ut nye teknikker, som vi blant annet kan finne hos afrikanske maratonløpere, og andre som går mer etter utholdenhet, enn eksplosiv kraft.

Det finnes gode teknikker for å lande med hele fotsålen. Det sparer både belastningene på ekelte knokler og på små muskler og sener, siden kraften fra anslag og støt fordeles jevnt over hele foten. I så måte unngår man mange problemer som ellers kan forfølge løpere. Dertil er det selvfølgelig fortsatt lurt å løpe på myke underlag.